תנוחות הנקה

ניתן להניק בכמה תנוחות, בהתאם למבנה הגוף של האם ושל התינוק, גילו של התינוק, הניסיון בהנקה ושיקולים נוספים. תנוחות שיהיו מתאימות לצמד אחד של אם ותינוק לא בהכרח יתאימו לצמד אחר. נוחות היא לאו דווקא הסיבה העיקרית לבחירת תנוחת ההנקה. לעיתים תנוחה מסוימת יכולה להיות נוחה לאם, אך מתאימה פחות להנקה יעילה. בתנוחות שונות מומלץ להיעזר בכרית הנקה, או כל כרית אחרת שמספקת תמיכה לתינוק וכן כרית לתמיכה בגבך וזרועותיך.

כללי אצבע מנחים לחיבור מיטבי של התינוק לשד:

  • גוף התינוק צמוד לגוף האם בטן אל בטן
  • אוזן-כתף-מותן-אגן התינוק בקו ישר
  • הפטמה פונה לכיוון אפו של התינוק (ולא “בול-פגיעה” לכיוון הפה)
  • ראשו של התינוק צריך להיות חופשי. האחיזה בתינוק צריכה להיות מהשכמות תוך תמיכה בעורף
  • יש לוודא שהתינוק פותח פה גדול ומכניס את החלק התחתון של עטרת השד לפיו
  • יש להביא את התינוק אל השד ולא להטות את גופך אל התינוק

תנוחת המעבר

תנוחה זו מתאימה בתקופה הראשונה של ההנקה, להנקת תינוקות קטנים, לביסוס ולמידת טכניקת ההנקה.

הניחי את רגלייך על שרפרף קטן. השתמשי בכרית הנקה או כל כרית גדולה אחרת כדי להביא את התינוק לגובה השד כדי שלא תצטרכי לרכון לעבר התינוק. היד הנגדית לשד שממנו את מניקה תומכת בתינוק בשכמות. אצבעות היד השנייה אוחזת בשד בצורת C סביב העטרה, בחלקו התחתון או העליון.

תנוחת מעבר
צילום: מזל שופן - בידיים מלאות

תנוחת הצד (פוטבול)

תנוחה זו מתאימה להנקת תינוקות קטנים, לאימהות ששדיהן גדולים, להנקה אחרי ניתוח קיסרי, להנקת תאומים.

השתמשי בכרית הנקה לתמיכה בגבך ולהגבהת התינוק (או כל כרית אחרת לתמיכה בך ובתינוקך). הניחי את התינוק על הכרית לצידך, כך שרגליו פונות לכיוון הגב שלך והוא שוכב על הצד בקו ישר. תמכי עם ידך בשכמות של תינוקך והזרוע שלך לאורך גבו. בידך השנייה אחזי בשד בצורת C. כווני את תינוקך כך שאפו מול הפטמה שלך.

הנקה: הדגמת תנוחת צד
צילום: מזל שופן - בידיים מלאות

הנקה בשכיבה

תנוחה זו מאפשרת מנוחה בזמן ההנקה, מתאימה ליולדת שמתקשה לשבת עקב תפרים או טחורים, ואחרי ניתוח קיסרי.

שכבי על הצד, הניחי כרית תומכת לראשך, בברכיים כפופות עם כרית תומכת ביניהן. מקמי את תינוקך בשכיבה על הצד כך שבטנו פונה אל בטנך. הניחי כרית או שמיכה מגולגלת שתתמוך בגופו לאורך גבו. בידך הפנויה אחזי בשד הקרוב למיטה וקרבי את התינוק אלייך.

הנקה בשכיבה
צילום: מזל שופן - בידיים מלאות

התנוחה האינסטינקטיבית

תנוחה זו מתאימה להנקת תינוקות קטנים, תינוקות הסובלים מריפלוקס, תינוקות עם חיך גבוה, להנקה אחרי ניתוח קיסרי ומאפשרת מנוחה בזמן ההנקה.

מקמי את ישבנך רחוק ממשענת הכורסא או הספה. הניחי כרית לתמיכה בגב התחתון שלך ומתחת לזרועותייך. הרפי את כתפייך. הניחי את תינוקך לאורך גופך, כך שרגליו פונות לכיוון רגלייך וראשו חפשי לנוע לעבר השד. אחזי בתינוק בשכמות ובגבו והימנעי מאחיזה בישבנו. אפו של התינוק אל מול הפטמה ובידך הפנוי אחזי בשד בצורת C.

הנקה: הדגמת תנוחה אינסטינקטיבית
צילום: מזל שופן - בידיים מלאות

התנוחה הקלאסית

תנוחה זו מתאימה כאשר ההנקה כבר מבוססת, כשאת ותינוקך מיומנים וההנקה זורמת לשניכם בקלות.

התינוק מעורסל בחיקך עם או בלי תמיכה של כרית לבחירתך בזרוע שבאותו צד בגופך של השד ממנו את מניקה. גם בתנוחה זו יש להקפיד שכל גופו של התינוק מקביל אל גופך: שאוזן-כתף-מותן-אגן בקו ישר.

וטיפ קטן לסיום: לכל אחת יש המקום החביב עליה להנקה בבית. את יכולה לשדרג אותו ל”פינת הנקה” ולהצטייד בסלסילה ובה כל מה שאת צריכה בשבילך ובשביל התינוק כמו בקבוק מים, “נשנושי הנקה” בריאים כמו קרקרים, חטיפי אנרגיה, פירות יבשים (הנקה, כמו פעילות גופנית גורמת רעב), חיתול טטרה לפליטות של התינוק, חיתול, מגבונים, משחת החתלה, שלט לטלוויזיה, שלט למזגן, עיתון/ ספר וכל דבר שתזדקקי לו ושיכול להנעים את זמנך בהנקה.

הנקה: הדגמת התנוחה הקלאסית
מזל שופן - בידיים מלאות
1.5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments