הנקת פעוטות

פעוט הוא תינוק שכבר מלאה לו שנה. מעבר להגדרה זו, לכל תינוק קצב ההתפתחות שלו ולכן לוח השנה הוא רק אחד מהגורמים המגדירים את התפתחותם של ילדינו. תמיד שואלים אותנו עד איזה גיל אנחנו ממליצות להניק. תשובתנו היא שההמלצות אינן שלנו אלא של ארגוני הבריאות.

משרד הבריאות הישראלי ממליץ על ההנקה כהזנה הבלעדית לתינוק למשך ששת החודשים הראשונים לחייו, והנקה עם תוספות מזון עד גיל שנה ויותר.

איגוד רופאי הילדים האמריקני (AAP) ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה והנקה בתוספת מזונות משלימים לפחות עד גיל שנה ומעבר לכך כל עוד שני הצדדים מעוניינים בכך.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה ובתוספת מזונות משלימים לפחות עד גיל שנתיים ומעבר לכך אם שני הצדדים מעוניינים.

אם תשאלו  לדעתנו, השאלה “עד איזה גיל להניק” היא שאלה של גיאוגרפיה. של תרבות. שהרי יש תרבויות וארצות שבהן הנורמה היא להניק עד גיל שלוש וארבע, ואילו במדינות ובתרבויות אחרות שואלים אישה שמניקה תינוק בן חצי שנה: “מה? הוא עדיין יונק???”

כשאנחנו פוגשות יולדות שמגיעות לייעוץ הנקה שנולדו במדינות מתפתחות שבהן שיעורי הנקת הפעוטות גדולים יותר מאשר בתרבות המערבית, אנחנו מתעניינות עד איזה גיל הן ינקו. התשובה שלהן יכולה להיות: “עד גיל ארבע” וגם למשל: “אה, אמא שלי לא הניקה אותי הרבה זמן, רק שנתיים…”

אנחנו מעודדות כל אם שמתייעצת איתנו לגבי הנקת פעוט לחשוב מה היא היתה רוצה עבורה ועבור הפעוט שלה. פעמים רבות ההחלטה על הנקת פעוט אינה פרי מחשבה תחילה או “אג’נדה” סדורה. אימא שהניקה אתמול, מניקה גם היום וכנראה תניק גם מחר וכך גדל לו התינוק ונהיה לפעוט והוא ממשיך לינוק. גם כשהוא גדל, ההנקה ממשיכה לענות על צרכים רבים והיא משמשת ככלי להרגעת הפעוט וממשיכה את הקשר המיוחד שבין האם לילדה.

ארגוני הבריאות בהמלצתם על הנקת פעוטות מתייחסים להיבט הבריאותי. להנקת פעוט יש חשיבות תזונתית וחיסונית גם אחרי גיל שנה. אמנם כמויות החלב קטנות בהדרגה כאשר התינוק מתחיל לאכול מזונות מוצקים, ועם זאת, אחוז השומן וריכוז הנוגדנים בחלב עולה. גם כאשר הפעוט יונק פעמיים ביממה בלבד, חלב האם מספק לו כארבעים אחוז מתצרוכת החלבון, שליש מתצרוכת האנרגיה יותר משליש מתצרוכת הסידן היומית המומלצת וכמעט את כל התצרוכת המומלצת של ויטמין B12. מחקרים מראים כי פעוטות יונקים חולים פחות, וכאשר הם חולים, משך המחלה שלהם קצר יותר. כמו כן, הנקה ממושכת חשובה גם לאם מכיוון שהיא מפחיתה את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים, אוסטאופורוזיס (דלדול מסת העצם), סוכרת ועוד.

הנקת פעוט יכולה להתפרש על פני כל היום, למשל אצל אימהות שנמצאות עם הפעוט בבית, ולעיתים יהיו הנקות ספורות בלבד ובעיקר בלילה. במקרים אחרים, שבהם הפעוט כבר אינו יונק בלילה, תניק האם פעם או פעמיים ביממה בלבד ואפילו פעם ביומיים. כלומר, יש יותר מדרך אחת להניק את הפעוט והשיקולים יהיו מושפעים לרוב מהיבטים נוספים בחיי האם, ומגילו של הפעוט. יש אימהות למשל שיבחרו להציב גבולות ולהניק רק בשעות מסוימות או רק בבית. הנקה היא חלק מתפיסת האימהות וההורות של כל אחת מאיתנו ולכן התנהלותה היא חלק מהגישה הכללית להורות.

 

2 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
הנקה לאחר גיל שנה, עד איזה גיל להניק?,