סרבנות בקבוקים

התינוקות שלנו  נראים לנו לעיתים  חסרי ישע ולעיתים דעתניים כל כך… ואנחנו האימהות נדרשות להכיל ולקבל ולהיענות לצרכים שלהם כל העת.

אימהות רבות נתקלות בקושי ובסירוב מצד התינוק/ת שלהן לאכול מבקבוק. בין אם הבקבוק מכיל חלב שאוב או תמ”ל, אם החלב חם או קר, אם את זו שמאכילה בבקבוק או מישהו אחר… התינוק פשוט מסרב לשתף פעולה עם הבקבוק!

האם הסירוב של תינוק לאכול מבקבוק נובע מדעתנות או מעקשנות? ככל הנראה לא. כשהתינוק יונק כל חושיו מתעוררים. הוא מריח את הריח של אמו ושל החלב, הוא חש את חום גופה, הוא שומע את פעימות ליבה, הוא מסתכל לתוך עיניה. ההנקה מספקת לו ביטחון ותחושת עיטוף, תחושות המוכרות לו כל כך משהייתו ברחם. המעבר מהזנה מפטמת האם לפטמת הבקבוק עלול להיות מאתגר עבור התינוקות כיוון שפעולת המציצה של פטמת הבקבוק שונה מפעולת היניקה של השד. רבים כלל לא יקשרו תחילה בין פטמת הבקבוק לאוכל ולא יבינו אילו פעולה עליהם לעשות. יש תינוקות שהמגע של פטמת הבקבוק יגרה להם את חלל הפה בעוצמה כזו שהם ידחו את הבקבוק עם הלשון, יסגרו את הפה או יפנו את ראשם.

תהא הסיבה לסירוב אשר תהא, לפעמים המציאות מתדפקת על דלתנו ואנחנו  חייבות להרגיל את התינוק שלנו לאכול מבקבוק. אז מה עושים??

ובכן, כמו בהרבה אתגרים בהורות, נדרשת סבלנות ו…יצירתיות! לכל תינוק העדפות ורצונות משלו ולכן ניסוי וטעייה זה שם המשחק עד שתמצאי את מה שיעבוד עבור התינוק שלך.

באיזה בקבוק כדאי להשתמש?

תינוק אחד יעדיף בקבוק מסוג מסוים ואחר מסוג שונה. אחד יעדיף בקבוק עם פטמה צרה ואחר פטמה עגולה. בשלב שבו משלבים האכלה בבקבוק והנקה רצוי להשתמש בפטמה איטית ככל האפשר. עם זאת, כשמדובר בתינוק שמסרב לבקבוק, ניתן להתחיל את ההזנה בבקבוק עם פטמה שממנה החלב נוזל יותר בקלות כדי להקל עליו מעט את ההסתגלות לשינוי באופן ההאכלה. כשהתינוק מסכים לאכול מהבקבוק, רצוי לחזור להאכלה בפטמה האיטית יותר כדי כדי להימנע מהאכלת יתר כתוצאה מזרימה מהירה מדי.

מי יאכיל בבקבוק?

בוודאי שמעת לא פעם שכדאי כי מישהו אחר, שאינו האם, יציע את הבקבוק  לתינוק. עם זאת יש תינוקות שיעדיפו לקבל את הבקבוק מאמא שלהם, שכן הם מרגישים יותר ביטחון בזרועותיה בעוד שאחרים יגיבו טוב יותר למאכיל שאינו אמם. לכן מומלץ לנסות מספר האכלות בבקבוק מידי אנשים שונים.

מתי כדאי להציע את הבקבוק?

לרוב יהיה לתינוקות קל יותר לשתף פעולה כשהם במצב של ערנות שקטה ופתוחים להתנסויות חדשות, אך יש תינוקות שיתנגדו פחות כשהם ישנוניים.  אפשר לנסות להציע את הבקבוק כשהתינוק רגוע ולא רעב במיוחד, או לחילופין ייתכן שיהיו תינוקות שדווקא כשהם רעבים יהיו מוכנים “להתפשר” על ארוחה בבקבוק.

איפה כדאי להציע את הבקבוק?

יש תינוקות שהאכלה בחדר שקט, ללא הפרעות והסחות דעת תאפשר להם להיפתח להתנסות בחוויה חדשה זו. אחרים ישתפו פעולה יותר בהאכלה תוך כדי תנועה – במנשא/ בהליכה/ בתוך הבית או מחוצה לו, בניעות קלות על כדור פיזיו או אפילו בשינוי בתנוחת האחיזה.  כמו כן אפשר לתת לתינוק להתיידד עם הבקבוק, כמשחק באמבטיה שהוא יכול לאחוז ולהכניס לפיו, או להניח לידו בקבוק שמכיל חרוזים/ קטניות כצעצוע-קשקשן (כמובן תוך הקפדה על כללי בטיחות מפני סכנת בליעה וחנק).

איך מתבצעת האכלה מבקבוק?

צורת ההאכלה המותאמת ביותר היא האכלה קצובה – האכלה אטית שמכבדת את קצב האכלה האישי של התינוק. ניתן לקרוא עוד על האכלה קצובה באתר.

כאמור, סבלנות, אורך רוח ויצירתיות הם המפתח. המעבר לבקבוק הוא תהליך ורצוי ככל האפשר להימנע ממאבקי כוחות ומתחים ולתת לזמן לעשות את שלו. ייתכן שתינוקות מסוימים יעדיפו לעשות “שביתת רעב” ולחכות לשובה של האם מהעבודה. מעטים התינוקות שיתמידו בסירובם וסביר להניח שבבוא העת יסכימו לקבל בקבוק מידי המטפל. אם תינוקך ממשיך לסרב, או אם את מעוניינת שלא יתרגל להזנה בבקבוק  אפשר לנסות לוותר עליו לטובת אופני האכלה נוספים. תינוקות קטנטנים אפשר להאכיל באמצעות כוסית קטנה וצרה בגמיעות אטיות ובהדרגה. לתינוקות גדולים יותר, ניתן להציע כוס פטנט ובהמשך כוס רגילה.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments