על הנקה וצום

הנקה יכולה להתקיים בתנאים גופניים וסביבתיים מורכבים ובדרך כלל אם יכולה לספק את הצרכים התזונתיים של תינוקה גם במצבי מחסור תזונתי שנובעים מאילוצים חיצוניים. עם זאת בתקופת ההנקה גופה של האם זקוק לתוספת של כ-500 קלוריות על הצריכה הרגילה ולכן רצוי לא לבצע צומות יזומים, דיאטות חריפות או תוכניות ניקוי רעלים בתקופת ההנקה.

הצומות היזומים הרווחים ביותר אינם נובעים מסיבות תזונתיות והם הצומות הדתיים כמו יום כיפור והרמדאן.

ההתייחסות לצומות מסיבות דתיות בתקופת ההנקה תלויה בין היתר בחשיבות הצום לאם המניקה והסמכות ההלכתית שמשמשת לה מקור השראה או סמכות.  

מן ההיבט הבריאותי הגורמים שיש להביא בחשבון הם: מצב בריאותה הכללי של האם, מצבו הבריאותי של התינוק-האם נולד במועד ובמשקל תקין? גיל התינוק – כלומר עד כמה התזונה של מבוססת על חלב אם בלבד והאם ניתן להחליף הנקה בארוחת מוצקים וכו’. האם מורגל לקבל חלב שאוב בבקבוק וכו’.

לאחר בירורים אלו, אם ביכולתה של האם המניקה לצום מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:

לפני הצום:

  • להרבות בשתייה בימים שלפני הצום
  • להכין חלב שאוב להאכלה במהלך הצום או לקראת סופו כשייתכן שהאם תהיה מותשת מכדי להניק

במהלך הצום:

  • להרבות במנוחה
  • מומלץ לא להאכיל בתרכובות מזון לתינוקות אם הן אינן חלק מתזונת התינוק ממילא. אם התינוק כבר אוכל מזונות מוצקים ניתן לתגבר מעט ארוחות אלו אם הדבר מקל על האם המניקה

 

אחרי הצום:

  • ייתכן שתחול ירידה מסוימת בייצור החלב לכן יש להניק הנקות תכופות כדי לחדש את הייצור כקודם.

 

ממחקר שערכה דר’ דינה צימרמן בשיתוף עם פרופ’ מתי ברקוביץ’ עולה כי הרכב החלב אחרי צום יום כיפור משתנה מעט: כמויות הלקטוז והזרחן פחתו, ורמות הסידן והחלבון עלו, אבל טרם נבדקו ההשלכות של נתון זה.

אין מאמר זה מתיימר לייצג עמדה הלכתית כזו או אחרת ביחס לצום, אולם ככל הנראה מקובל על רוב הפוסקים שאם מניקה אינה פטורה לחלוטין מצום יום כיפור ותשעה באב, אלא אם כן הם חלים במהלך השבוע הראשון לאחר הלידה מפני שבשלושת הימים לאחר הלידה האישה נחשבת “חולה שיש בה סכנה”. בשאר ארבעת הימים ההחלטה תלויה בהרגשתה של האם. מעבר לכך יש הבדלים כאלו ואחרים בפסיקות ועל אישה להתייעץ עם הרב שלה לגבי האתגרים שאיתם היא מתמודדת בהנקה כדי להתוודע לאפשרויות העומדות לרשותה להקלות כאלו ואחרות בצום כמו למשל היתר להכניס לפיה נוזל ב”שיעורים” 40-30 מ”ל כמה פעמים במהלך הצום.

אנשים רבים חשים חולשה ותופעות נוספות במהלך הצום וייתכן שתחושות אלו בקרב אימהות מניקות בצום אינן נובעת מההנקה.

 

צום הרמאדן מתפרש על פני חלק מהיממה במשך חודש שלם וחל כל שנה בתאריך שונה. בדומה לצום יום כיפור גם בצום הרמאדן ההחלטה אם לצום היא פועל יוצא של מידת האדיקות של האם, הסמכות ההלכתית שמשמשת לה מקור סמכות או השראה ומצבם הבריאותי שלה ושל תינוקה. ממחקרים עולה שהצום אינו משפיע על הרכב אבות המזון בחלב, עם זאת חלה ירידה ברמות האבץ, המגנזיום והאשלגן בחלב. ייתכן שתחול ירידה ברמות האנרגייה של האם.

במהלך הצום מומלץ לשמור על דפוס הנקה קבוע בכל ימי הצום ולהקפיד על תזונה טובה בשעות שבהן מותר לאכול. עם תום הצום יש לחזור לתזונה הרגילה.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments