סיבות להבדלים בהנחיות לאחסון חלב אם שאוב

במקורות שונים ניתנות הנחיות שונות לאחסון חלב אם שאוב. יועצת ההנקה ננסי מוהרבכר מסבירה במאמרה את הסיבות להבדלים בין ההנחיות וכיצד להחליט על דרכי אחסון החלב והאכלת התינוק.

 

  • אידיאלי מול מספק – מצב אידיאלי מתייחס לאחסון קצר ככל האפשר של חלב שאוב, שבו נתח גדול יותר של מרכיבים חיוניים נשמרים. חלב במצב מספק הוא חלב שאוחסן זמן רב יותר, או עבר הקפאה ואיבד נתח מרכיביו התזונתיים והחיסוניים. אף חלב זה עדיף על מתן תמ”ל כל עוד לא התקלקל.
  • טמפרטורת החדר – יש להביא בחשבון שההגדרה שונה מאקלים אחד לאחר. טמפרטורת החדר הסטנדרטית בהנחיות שונות מתייחסת ל-25 מעלות. בקיץ הישראלי בחדר לא ממוזג הטמפרטורה גבוהה יותר. ככל שחם יותר החלב מתקלקל מהר יותר.
  • אופן ההזנה השגרתי – כשמדובר בתינוק יונק שמוזן מדי פעם בחלב שאוב, אין צורך ללהקפיד על אחסון אידיאלי. אם התינוק מקבל את רוב מזונו מחלב שאוב רצוי לדאוג להזינו בחלב טרי ככל האפשר.
  • מצבו הבריאותי של התינוק – תינוק עם אתגרים רפואיים או שנולד פג עדיף להזין בחלב שאוב טרי ככל האפשר (תינוק מאושפז יוזן לפי הנחיות צוות הפגייה או המחלקה).

 

בישראל מומלץ להיצמד להנחיות משרד הבריאות, שעשויות להשתנות מעת לעת.
ניתן להתעדכן בהנחיות בקישור זה.

על כל פנים ובמקרה של ספק יש להריח או לטעום חלב שאחוסן בקירור או הקפאה לוודא שלא התקלקל גם אם טרם פג תוקפו, או אם תאריך האחסון שלו אינו ודאי.

 

סדר העדיפויות בהזנה כפי שקבע ארגון הבריאות העולמי הוא:

חלב מהנקה -> חלב שאוב טרי -> חלב שאוב מצונן (במקרר בלבד) -> חלב שאוב מופשר (אחרי הקפאה) ->-> תמל.

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments