עשרת הדיברות בהנקה

מאת: אחיעד שניר ושלי גת

ההנקה היא המשך טבעי של ההיריון, מעין טרימסטר רביעי, שבו התינוק והאם הם עדיין יחידה אחת. התינוק שקיבל מהאם דרך השליה וחבל הטבור את כל מה שהיה זקוק לו לאורך ההיריון עדיין זקוק לקבל דרך השד את הדרוש לו למען התפתחותן התקינה של מערכות רבות בגופו כמו המוח, מערכת העצבים, מערכת החיסון ומערכת העיכול. מערכות אלו נמצאות בהתפתחות מואצת בשנתיים הראשונות לחיי התינוק.

חלב האם ופעולת ההנקה חשובים שניהם. התינוק מצפה לינוק לא רק מכיוון שחלב אם הוא התזונה המתאימה והבריאה ביותר עבורו אלא גם מכיוון שההנקה עצמה ממלאת עבורו צרכים רבים וחשובים מאוד להתפתחותו כמו  קשר, ביטחון, הגנה, חום, מגע, קרבה, נחמה ואהבה.

התינוק לומד לינוק בשבועות הראשונים לחייו בעוד שאימו לומדת להניק. שבועות אלו גדושים בשינויים ולעתים באתגרים אשר רובם לא יימשכו זמן רב.

עשרת הדיברות להנקה מוצלחת

  1. הכנה להנקה

רכשי ידע והכיני את עצמך עוד בתקופת ההיריון  לא רק ללידה, אלא גם להנקה ולהיבטים שונים בטיפול בתינוק. ממחקרים עולה שמידע מקצועי ומבוסס לפני הלידה ותמיכה מתמשכת לאחריה משפיעים משמעותית על הצלחת ההנקה. אחת הדרכים להתכונן להנקה היא מפגש הכנה אישי או קבוצתי עם יועצת או מדריכת הנקה. המפגש חיוני לקבלת מידע מבוסס ומקצועי, להפרכת מיתוסים רווחים ולשיחה על תחושות האם וציפיותיה מההנקה. לעיתים המפגש נדרש כחוויה מתקנת ועיבוד חוויית הנקה קודמת שלא צלחה, או כאשר קיים אתגר פיזי אמיתי שעלול להקשות על ההנקה. מפגש מסוג זה יכול להיות ראשיתו של תהליך ליווי עד הלידה ואחריה לפי הצורך. כמו כן ישנם ספרים, סרטים ומידע רב באינטרנט על הנקה. מכיוון שלא כל המקורות מהימנים, רצוי לבחור אותם בקפידה.

 

  1. הנקה בחדר הלידה ומגע עור אל עור

הניקי כבר בחדר הלידה. מחקרים מראים שהתחלה ברגל ימין משפיעה מאוד על המשך ההנקה והצלחה בה. אפשרי לתינוק להיות במגע עור בעור איתך לפחות שעה, רצוי מיד לאחר הלידה. ההנקה תתחיל כשהתינוק מונח עירום על החזה החשוף שלך, מעליו שמיכה אך בלי שדבר יחצוץ ביניכם.

הנקה ומגע עור בעור:

  • ממריצים בגוף האם את הפרשת האוקסיטוצין, הורמון האהבה
  • מאיצים את כיווץ הרחם ומפחיתים את הדימום
  • עוזרים לתינוק לשמור על תקינותם של ערכים פיזיולוגיים כמו חום הגוף, קצב הלב והנשימה, לחץ הדם ורמות הסוכר
  • מפחיתים בכי והבעות כאב, מורידים את רמות הורמוני הסטרס בגופו של התינוק
  • חושפים את התינוק לחיידקי העור המגינים של האם
  • מפחיתים את הסיכון ללקות בדיכאון שלאחר לידה

בהמשך בכל הזדמנות בבית היולדות ובבית, אפשרי לתינוק להיות איתך כמה שיותר  במגע  עור בעור. שלא כמו הנקה שהיא נחלתה של האם בלבד, מגע עור בעור הוא פעולה שגם האב יכול להיות שותף לה וליהנות ממנה. התינוקות יכולים ליהנות מהמגע גם שבועות רבים לאחר מכן. לעולם לא מאוחר מדי.

  1. אי הפרדה וביות מלא

התינוק והאם הם עדיין יחידה אחת  – השתדלי לשהות במחיצת תינוקך כמה שיותר.

  • שהות רצופה לצד התינוק תסייע להכיר את התינוק, ואת הסימנים שהוא רוצה לינוק: תנועות חיפוש וניקור עם הראש, הוצאת הלשון , ליקוק, הכנסת ידיים לפה וקולות רכים. בכי הוא סימן מאוחר שמגיע לאחר שכל הסימנים האחרים לא זכו להתייחסות
  • תורמת לביסוס ביטחונה העצמי של האם ביכולתה לטפל בתינוקה. בימים הראשונים של האם עם התינוק היא יכולה להיות מלווה על ידי אנשי הצוות. ביטחון עצמי גבוה מפחית את הסיכון לדיכאון שלאחר לידה
  • מפחיתה את חשיפתו של התינוק לזרים ולגורמים מחוללי מחלה הנמצאים בגופם
  • בשהייה משותפת במחיצת התינוק האם תוכל לנוח יותר מכיוון שהיא והתינוק מתואמים ביניהם בשעות הערות והשינה שלהם

ותרי על התינוקייה עד כמה שניתן. בתינוקייה שוהים עשרות תינוקות בטיפולן של אחיות בודדות שעם כל מקצועיותן ומסירותן אינן יכולות לתת מענה מיידי ואישי כמו אם לתינוקה. כאשר תינוק שוהה בתינוקייה והאם מבקשת שיקראו לה להנקה, עלול לחלוף זמן מה עד שהאם תגיע אליו. בזמן הזה התינוק משקיע אנרגיה רבה בבכי ומתיש את עצמו וייתכן שעד שהאם תגיע אליו, התינוק כבר “יכבה את עצמו” ויירדם. הירדמות זו מאפיינת תינוקות שהתייאשו מכיוון שצרכיהם לא נענו. נמצא שקשה יותר להעיר להאכלה תינוקות ששהו בתינוקייה ויעילות היניקה של תינוקות אלו עלולה להיפגע. התינוקות אינם מבדילים בין יום ולילה ולכן אם אינך שוהה ליד תינוקך כל שעות היממה צייני בפני האחיות כי את מניקה וכי ברצונך שיקראו לך כאשר הוא זקוק לך.

  1. הצמדה נכונה לשד
  • פה התינוק פעור לרווחה, שפתיו מופשלות החוצה
  • השפה התחתונה של התינוק מכסה חלק גדול מהעטרה או את כולה, והשפה העליונה מתהדקת מעל לפטמה
  • סנטר התינוק שקוע בשד, לחי נוגעת בשד
  • התינוק אינו מתפתל או מתנתק
  • תנועות הלסת שלו ארוכות
  • בימים הראשונים ועד שההנקה מתבססת, רצוי להעיר תינוק שנרדם לאחר שסיים לינוק מהשד הראשון, ולהציע לו את השד השני. בהמשך אין צורך להעיר את התינוק.
  • 5. ביסוס שפע חלב

ככל שהוצאת החלב מהשד תכופה יותר – בהנקה, או בשאיבה – ייצור החלב רב יותר. התחלת הייצור מתרחשת ללא תלות ביניקה, ולכן גם אימהות שאינן מניקות או שאינן שואבות חלב יחושו ששדיהן מתמלאים חלב. עם זאת, המשך ייצור שפע החלב והשינויים בהרכבו ובנפחו תלויים בתדירות ההנקות וביעילותן. בימים הראשונים לאחר הלידה יש “חלון ההזדמנויות” לייצור שפע חלב לכן הנקות או שאיבות בתדירות של שמונה פעמים ביממה חשובות מאוד. כמות גדולה של חלב שמצטברת בשד, בעקבות דחייה של הנקות, מאותתת לגוף לייצר פחות חלב.

 

  1. הנקה לפי דרישה

הניקי לפי סימנים שמתווה התינוק ולא לפי השעון. הנקה לפי דרישה ביום ובלילה, מספקת את כל צרכיו של התינוק. חשוב לוודא שהתינוק יונק לפחות שמונה פעמים ביממה (24 שעות), וייתכן שיבקש לינוק אף יותר.

מכיוון שההנקה עונה על צרכים רבים של התינוק מלבד רעב וצמא, ייתכן שתינוק יהיה שבע ובכל זאת ירצה לינוק. לאחר התבססות ההנקה, לרוב כשבועות ספורים אחרי הלידה, יהיה אפשר להציע לו מוצץ.

 

  1. סימנים להנקה מוצלחת
  • מתקיימות לפחות שמונה הנקות ביממה.
  • תכולת החיתולים: בשבועות הראשונים חמישה חיתולים לפחות עם שתן וארבעה חיתולים לפחות עם צואה ביממה. בימים שיבואו אחר כך תדירות היציאות יכולה לרדת.
  • התינוק נצמד היטב לשד ואין כאבים, פצעים או גודש.
  • התינוק בדרך כלל יירדם על השד אחרי היניקה, או יהיה רגוע בין הארוחות.
  • עלייה תקינה במשקל: התינוק חזר למשקל הלידה בגיל שבועיים, וממשיך לעלות באופן תקין. בכל מצב שבו יש בעיה במשקל יש לפנות מיד ליועצת הנקה מוסמכת שתאבחן את הקושי ותנחה כיצד לטפל בענין.

 

  1. הנקה לא אמורה לכאוב

קשה לאפיין בדיוק את ההבדלים בין רגישות האופיינית לימים הראשונים לבין כאב המצריך בירור וטיפול. הסיבה השכיחה ביותר לכאבים ופצעים בפטמות היא היצמדות לא נכונה לשד שעלולה לגרום נזק לפטמה, לעתים כבר בהנקה הראשונה. כאב מתמשך שאינו שוכך, ובוודאי חבלות של הפטמה, כגון שפשופים, שטפי דם, סדקים או פצעים על הפטמה, אינם מצב תקין והם אות אזהרה כי משהו אינו כשורה.

  1. עזרה מקצועית

לאחר הלידה ייתכן שתהיי מוצפת ברגשות של שמחה, בלבול ולעיתים אף חששות. ייתכן אף שתחושי כאבים פיזיים בעקבות הלידה. תינוקך מצדו אינו מחכה שתנוחי או תתאוששי ויונק לעיתים בתדירות גבוהה כבר בסמוך ללידה. הכירי את האפשרויות העומדות לרשותך לקבלת עזרה בהנקה בבתי החולים, בתחנות לבריאות המשפחה, בקופות החולים ובאופן פרטי. מצאי רופא/ת נשים, רופא/ת ילדים ורופא/ת משפחה תומכי הנקה.

 

  1. גישה סבלנית ואופטימית

בהנקה יש מרכיב טבעי ומרכיב נלמד. כשתימצאי יחד עם תינוקך תהיה לך הזדמנות להכיר אותו, להגיב לסימנים הראשונים של רצון לינוק, לאפשר לתהליך הטבעי לקרות ולהתאמן על החלק הנלמד כבר מההתחלה.

תמיכה תמיכה תמיכה- לפי אמרה אפריקנית ידועה כדי לגדל תינוק דרוש כפר שלם… עוד לפני הלידה דאגי לסיים ענייני עבודה ומטלות שונות ודאגי שיהיו לך מלאי ארוחות מזינות במקרר, בקשי מהאורחים לחכות עם ביקורים ומבני המשפחה וחברים קרובים לעזור בבית, כך שתהיי פנויה להניק. הקיפי את עצמך במעגל תמיכה של משפחה וחברות מנוסות ותומכות בך ובהנקה.

היי סבלנית, שמרי על אופטימיות  ואמונה שזוהי הדרך הטבעית שבה התינוק ממשיך בתהליך התפתחותו. אם נתקלת בקשיים פני לקבלת עזרה מקצועית בהקדם.

זכרי ושמרי את עשרת הדיברות.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
הכנה להנקה, טיפים להנקה,